الوصفة دي مشهورة جدا ومحبوبة جدا سواء كان من الصغار او الكبار اعملي الساندويتش في البيت بكل سهولة وبساطة .
سنحتاج الي 4 عدد عيش كيزر او فينو علي حسب الرغبة.
سنحتاج ايضا ورق خس و بعض شرائح الطماطم .
وسنحتاج كاتشب حار ومايونيز و4 شرائح من الجبنة سواء كانت موزريلا او شيدر او رومي
( المكونات لتتبيلة الفراخ )
-4 شرائح صدور فراخ مخلية من العظم والجلد .
-نصف ملعقة صغيرة فلفل ابيض .
-نصف ملعقة صغيرة ملح او علي حسب الرغبة .
-ملعقة صغيرة شطة حمراء مطحونة .
-نصف ملعقة صغيرة خردل .
-2 ملعقة كبيرة خل .
-ملعقة كبيرة عصير ليمون .
( المكونات لتتبيلة قلي الفراخ )
– 3 ملاعق كبيرة دقيق .
-2 ملعقة كبيرة نشا .
-ملعقة صغيرة بيكنج باودر .
-2ملعقة كبيرة لبن .
-بيضة .
-نصف ملعقة صغيرة شطة .
-نصف ملعقة صغيرة .
-زيت غزير للقلي .
طريقة العمل :
-تقطع صدور الدجاج الي شرائح طويلة ورفيعة ثم تغسل بالمياه جيدا ثم توضع في مصفي حتي تتصفي من جميع المياه وتترك علي جنب.
-ناتي باناء كبير ونضع فيه شرائح الفراخ المصفاه من المياه ثم نضع عليها الملح والفلفل الابيض ثم نضع الخردل ثم الخل والليمون ثم نضع الشطة الحمراء المطحونة .
-يقلب الخليط جيدا حتي تتجانس كل المكونات مع بعضها ثم بعد ذلك يغطي الاناء ويوضع في الثلاجة لمدة ساعتين مش اقل حتي تاخذ صدور الفراخ نكهات التوابل التي وضعناها عليها .
-في اناء اخر نضع البيضة ثم الدقيق ثم البيكنج باودر ثم النشا وبعد كده نضع اللبن ثم الشطة ثم الملح ويقلب الخليط جيدا ويترك علي جنب وطبعا النشا مهمة جدا علشان القرمشة .
-نخرج شرائح الفراخ المتبلة من الثلاجة ثم يوضع الزيت علي النار حتي يسخن قليلا ثم نغمس شرائح الفراخ في الخلطة ثم يوضع في الزيت وبعد كدة نهدي النار عليه علشان تستوي كويس وتاخذ حوالي 20 دقيقة لكل وجه 10 دقائق ثم نخرجها من الزيت علي مناديل حتي نتخلص من الزيت .
-ناتي بالعيش الكيزر ونفتحه من النصف ثم ندهنه من قلبه بالكاتشب الحار و المايونيز ثم ناخذ القاعدة ونضع عليها شريحة من الخس ثم نضع شريحة من طماطم ثم شريحة من الجبنة ثم نضع شريحة من فراخ الزنجر ثم نضع شريحة من الطماطم ثم شريحة من الخس ونضع النصف الاخر من العيش وتكرر العملية مع باقي العيش ويقدم هذا الساندويتش مع البطاطس المقلية المقرمشة والكاتشب الحار و المايونيز .
” وبالهنا والشفا “
المصدر : موقع أم حسن
سنحتاج الي 4 عدد عيش كيزر او فينو علي حسب الرغبة.
سنحتاج ايضا ورق خس و بعض شرائح الطماطم .
وسنحتاج كاتشب حار ومايونيز و4 شرائح من الجبنة سواء كانت موزريلا او شيدر او رومي
( المكونات لتتبيلة الفراخ )
-4 شرائح صدور فراخ مخلية من العظم والجلد .
-نصف ملعقة صغيرة فلفل ابيض .
-نصف ملعقة صغيرة ملح او علي حسب الرغبة .
-ملعقة صغيرة شطة حمراء مطحونة .
-نصف ملعقة صغيرة خردل .
-2 ملعقة كبيرة خل .
-ملعقة كبيرة عصير ليمون .
( المكونات لتتبيلة قلي الفراخ )
– 3 ملاعق كبيرة دقيق .
-2 ملعقة كبيرة نشا .
-ملعقة صغيرة بيكنج باودر .
-2ملعقة كبيرة لبن .
-بيضة .
-نصف ملعقة صغيرة شطة .
-نصف ملعقة صغيرة .
-زيت غزير للقلي .
طريقة العمل :
-تقطع صدور الدجاج الي شرائح طويلة ورفيعة ثم تغسل بالمياه جيدا ثم توضع في مصفي حتي تتصفي من جميع المياه وتترك علي جنب.
-ناتي باناء كبير ونضع فيه شرائح الفراخ المصفاه من المياه ثم نضع عليها الملح والفلفل الابيض ثم نضع الخردل ثم الخل والليمون ثم نضع الشطة الحمراء المطحونة .
-يقلب الخليط جيدا حتي تتجانس كل المكونات مع بعضها ثم بعد ذلك يغطي الاناء ويوضع في الثلاجة لمدة ساعتين مش اقل حتي تاخذ صدور الفراخ نكهات التوابل التي وضعناها عليها .
-في اناء اخر نضع البيضة ثم الدقيق ثم البيكنج باودر ثم النشا وبعد كده نضع اللبن ثم الشطة ثم الملح ويقلب الخليط جيدا ويترك علي جنب وطبعا النشا مهمة جدا علشان القرمشة .
-نخرج شرائح الفراخ المتبلة من الثلاجة ثم يوضع الزيت علي النار حتي يسخن قليلا ثم نغمس شرائح الفراخ في الخلطة ثم يوضع في الزيت وبعد كدة نهدي النار عليه علشان تستوي كويس وتاخذ حوالي 20 دقيقة لكل وجه 10 دقائق ثم نخرجها من الزيت علي مناديل حتي نتخلص من الزيت .
-ناتي بالعيش الكيزر ونفتحه من النصف ثم ندهنه من قلبه بالكاتشب الحار و المايونيز ثم ناخذ القاعدة ونضع عليها شريحة من الخس ثم نضع شريحة من طماطم ثم شريحة من الجبنة ثم نضع شريحة من فراخ الزنجر ثم نضع شريحة من الطماطم ثم شريحة من الخس ونضع النصف الاخر من العيش وتكرر العملية مع باقي العيش ويقدم هذا الساندويتش مع البطاطس المقلية المقرمشة والكاتشب الحار و المايونيز .
” وبالهنا والشفا “
المصدر : موقع أم حسن
طريقة عمل ساندويتش فراخ زنجر
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق